torsdag den 19. april 2012

Pædagogernes plads i sundheds verdenen

Vi vil i dette blog indlæg komme lidt ind på, hvorfor og hvordan pædagogerne er et centralt element i sundheds verdenen.

Ser man på læreplanerne forpligter vi os til, at børn skal lære om social kompetence og give dem nogle værktøjer, der hjælper dem, til at opnå venskaber og en følelse af fællesskab:

”Social kompetence er nøglen til fællesskabet, hvor børnene har mulighed for at udfolde sig – i leg, i samarbejde med andre om at løse opgaver og realisere drømme.

Det er vigtigt, at børn støttes i at danne venskaber og lærer, hvordan man kommer med i og er en del af en gruppe. Det er i fællesskabet med andre, børnene oplever styrke og betydning og her, der er adgang til at give og opnå anerkendelse. Det er som medskabere af fællesskabets historie, der fortælles hver dag, at børn bliver socialt kompetente.

Børn skal i omsorg og respekt have mulighed for at udvikle konstruktive og nære relationer til andre mennesker. Der skal være plads til at give udtryk for egne følelser og behov samtidig med, at børnene også forstår, at andre har de samme behov. Børn skal lære at sætte grænser for sig selv og sige til og fra.”

Ser vi dette ud fra sundheds perspektivet kan man med det samme drage paralleller til mobning. Mobning er en stor del af vores samtid og der er stor fokus på emnet. Falder man ikke ind i kategorien en ”normal” kropsbygning er man ikke lige som de andre, og derfor kan det hurtigt blive en mulighed for at blive et mobbe offer.

Her har vi, som pædagoger en forpligtelse i det, at vi skal lære børnene gode sociale kompetencer. Men det kan være rigtig svært da det er følsomt emne! Ydermere er det også svært, da det er meget diskutabelt, om det er en privat sag, som hører til i hjemmet, om det er forældrenes job, at sørger for børnene starter livet ud med gode og sunde madvaner. Vi mener i gruppen, at pædagogen bestemt kan have et talerør i dette.

Vi har prøvet at vise en måde med vores kuffert og film, en måde hvorpå det bliver sjovt at inddrage børnene i at få sunde vaner og hvordan det kan blive en integreret del af hverdagen at lave mad. Da vi i gruppen finder der rigtig vigtigt at tage et medansvar, for at børn har det godt, synes vi det er rigtig vigtigt at bruge vores position som pædagoger og bruge dette talerør.

Der findes så meget info omkring fedme, men vi finder det også ekstremt vigtigt, at der også findes nogle redskaber, som kan hjælpe familien til at leve sundt. Det kan være super svært at få en hverdag til at hænge sammen. Vi har så mange ting, som vi skal nå og når man kommer hjem fra arbejde, med trætte børn kan man være så nemmere, at smide en pizza i ovnen, sætte sig ind i stuen og se fjernsyn med børnene. Men her vil vi prøve at prikke lidt til hverdagen og få børnene med ud i køkkenet og være deltagne, så det bliver HER kvalitets tiden bliver brugt i stedet for, at det er stuen og TV’et, som har den centrale plads for ”hygge tid”.

Hvis børnene på denne måde får sunde vaner, undgår vi derved også at børnene får dårlig sociale kompetencer, ved at blive mobbet grundet overvægt. Vi lærer dem også – fra starten af livet, en god og sund vane ved at lære dem at lave mad. Det er vigtige redskaber når de bliver ældre og flytter hjemmefra. Det at de ved, at maden ikke kommer fra et pizzaria, eller på mystisk vis altid står klar kl. 17.30 på bordet. Men at det er noget, som skal planlægges og laves! Hvis dette læres fra barndommen, bliver det ikke noget overskueligt, men en normal del af hverdagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar