onsdag den 18. april 2012

Samarbejdsaftale og reflektioner om vores pædagogiske produktion


·         Hvilke forventninger har I til hinandens generelle undervisningsforberedelse og fremmøde?

At når vi laver en aftale indbyrdes bliver det holdt, hvis det opstår noget pludseligt er det selvfølgelig okay, men så at give besked. Vi forventer engagement, mødestabilitet og multivation i gruppen.

·         Hvad er en gyldig grund til fravær?

En gyldig grund til fravær kan være sygdom eller hvis man har en vigtig aftale, som ikke kan aflyses.

·         Hvordan vil I give feedback på hinandens arbejde og arbejdsindsats?

Hvis man har lavet noget arbejde individuelt synes vi, at det er en god ide at give noget feedback til den person, som har lavet det. Vi vil være ærlige og åbne i gruppen og fortælle vores forventninger og forhåbninger til hinanden. Fx hvis en er usikker på hvordan en opgave skal løses, at vi så tager en dialog omkring det, støtter op og prøver at hjælpe personen.

·         Hvordan vil I handle, hvis en i gruppen ikke mener, at arbejdet fungerer?

Vi vil igen prøve, at skabe en dialog med den person, som synes det ikke fungerer optimalt. Personen kan evt. snakke med en, som er tættere med en i gruppen, snakke med hende også derefter tage den fælles også komme med nogle ideer til hvordan vi får det til at fungere optimalt for alle parter.

·         Hvad vil I samarbejde om? (Fx opgaveskrivning, den daglige undervisning, læsning og fremlæggelse af fag tekster )

Vi vil samarbejde om det hele, men samtidig deler vi det også op, så 2 personer laver en opgave mens de andre laver noget andet, så vi bruger tiden bedst muligt.

·         Hvordan, hvornår og hvor vil I mødes?

Det aftaler vi fra dag til dag.

·         Hvordan vil I forberede Jer til gruppemøderne?

Vi laver en dagens liste over de opgaver, som vi skal have klaret i løbet ad dagen og følger den, så vi ved hvad der skal ske.

·         Hvordan fordeler i gruppens arbejdsopgaver?

Som tidligere nævnt, fordeler vi arbejdet sammen. Det kan være flere personer om en opgave afhængig af størrelsen og tidspres. Vi finder ud af det sammen i forløbet.



Pædagogiske perspektiver

Her vil vi gerne drøfte fordele om ulemper og hvordan vores produkt kan bruges. Fordelen ved vores produkt er, at vi har fat i meget vigtigt emne, som der er meget fokus på og forældre er oplyste omkring vigtigheden ved sund mad. Men at der er mange børnefamilier, som har svært ved at finde tiden og overskuddet til at lave sund mad. I vores produktion har vi prøvet at skabe en film og en kuffert til dette formål. Den skal hjælpe institutioner og familier til at opnå en sund og overskuelig hverdag. Den skal fungere som en ting man kan tage frem og lave med børnene, den kan selvfølgelig videreudvikles med flere opskrifter.

Ulempen kan være at familier stadig ikke kan finde tid og overskud til det. Det kan også være at man er lidt fordomsfuld over helsefreaks, da medierne eksploderer med sund og nem mad. Der kan også være noget etiske problemer i det. fx at en etnisk familie synes det problematisk, at der ikke vises film med halalslagtet kød, eller at det er danske inspirerede retter i en udvidet udgave. Det kunne også veganere eller vegetarer, som ikke vil bruge tid på det fordi det er kød retter, men bare det at det som udgangs punkt er med kødprodukter, at det sætter en stopper for at de vil bruge de andre tilbehørs retter.  

Hvorfor er den pædagogiske produktion relevant for den valgte målgruppe?

Det er i den alder at man udvikler kompetencer, til at bruge mere avancerede køkkenredskaber som fx en gulerods skræller. Børnenes finmotorik bliver også styrket og stimuleret ved at de for lov til at være med og bruger deres sanser i køkkenet. Ydermere er det også en rigtig god alder for at skabe en godt lave mad miljø, man skaber nogle hverdags rammer, hvor man laver mad eller og at børnene ved, at det tager noget tid, at lave det og det er en proces og at maden ikke bare lige pludselig står klar på bordet. De får nogle gode madvaner, som de kan bruge resten af deres liv. Det skaber også et godt fællesskab sammen med familie, der er fælles om noget som de skaber sammen i stedet for at for eksempel sidde foran fjernsynet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar