fredag den 20. april 2012

Børneprogrammer fra dengang og nu


Vi starter fra 1970’erne hvor der var stor fokus på, at børne-tv også var en slags oplysningsfilm.

Dengang var det ideelt at børn skulle lære, at kunne klare sig selv hurtigt. Det kunne nemt fremmes ved at lave børnerelateret tv, som var lærerigt og underholdende.

Fx Ser vi et afsnit med Ingrid og Lillebror, hvori Lillebror er på tværs og man ser hvordan Ingrid hun bruger sine pædagogiske værktøjer på at afværge en konflikt. I klippet lægger vi også mærke til hvordan Ingrid hun siger navnet på alle de ting, hun har fat i. Ingrid tager jeg kaffekopperne og der er fokus på kaffekopperne. Ingrid stiller blomsterne og bordet og igen er der fokus på det Ingrid har fat i. ”Kan du se stolen her, den sidder jeg i”, siger Ingrid og man ser stolen. Ingrid finder også en blomsterkrans frem, som Lillebror spørger om ikke skal vandes, (for det skal blomster jo) og der fortæller Ingrid også at en tørret blomsterkrans ikke skal vandes. Vi syntes ikke at serien Ingrid og Lillebror fungerer som en oplysnings-program, men som et program der var noget tilpasset den tid den blev sendt i.

Pippi Langstrømpe var en ganske anden genre. En meget ung og usædvanlig pige der bor alene og uden sin mor og far. Hun bor med sin hest og abe, i en stor villa. Pippi kan klare sig selv og behøver ikke nogle voksen! Hun kan klare alle problemer. Vi har fundet nogle titler frem på nogle af de afsnit med Pippi: Pippi ordnar allt, (1969) Pippi går til sjoss (1971) og Pippi vill inte bli stor (1971). Alle tre eksempler danner rammer om fortællingen, om en pige der kan og vil selv. Hun er så selvstændig at hun ikke har brug for noget hjælp, hun kan bare alle tingene selv. Så til trods for hendes fiktive, selvstændige og eventyrlystne personlighed kunne hun sagtens fungere som forbillede. Pippi kan selv rydde op på sit værelse og hun gør det. Det kan være de små indirekte ting, der fremmer børns lyst til i den tid at lære selv at blive mere selvstændige. I det valgte klip med Pippi, er det Tommy og Annikas første møde med Pippi. Allerede der for de sig mange overraskelser og vi har talt om hvordan et afsnit som dette, kunne fremme børns egen lyst til at gøre noget selvstændigt. Lege og sætte ting i gang uden en voksen og tage beslutninger for sig selv. Hun er dristig og vild, men selv de meget velopdragede børn som Tommy og Annika bliver hurtigt fanget af hendes eventyrlige væsen, og gør ting de måske normalt ikke havde gjort.

Vi har også set på et klip fra 1988 fra børneprogrammet legestuen, med Jørgen Clevin. Her viser Jørgen Clevin hvordan man bla. Leger med en flyver, som han illustrerer hvordan man selv kan lave. Her siger han f.eks. ”Jeg tror jeg vil lave vinduer med det samme, så folk kan se ud af vinduerne”, han leger med sin magnet som han også skal bruge til flyveren, og viser hvordan den kan styrer knappenålene med sin magnet. Dette forekommer både lærerigt, informativt og interessevækkende for brugeren/barnet. Den selvstændige kreativitet fremmes også derved.

I dag er størstedelen af børne-tv ren underholdning. Det er tegnefilm- og serier, gerne noget der er koblet sammen med legetøj. Eks. Babapapa og Star Wars. Det er begge helt fiktiv og kun underholdning, som der også findes et stort udvalg af legetøj i. På den måde kan barnet leve sig ind i en anden verden via både tv og legetøj. Vi vil se på to af nutidens lærerige børne-tv programmer, nemlig ”Leg med Hr. Skæg” og ”Lille Nørd”. Det første vi vil diskutere er et klip med ”Skæg med tal sangen” fra ”Leg med Hr. Skæg”. Det er en sang hvor seerne skal lære hvordan de første 10 tal ser ud. Det er blevet til en rigtig sang med tilhørende musikvideo, hvor der er mange effekter, hurtige klip og rockagtige toner. Her belyser Hr. Skæg hvor sjovt og fedt det er at lære, især at bruge hjernen til at lave tal. Den har en fængede melodi og er interessant fordi der er mange billeder, farver, figurer og ikke mindst tal. Lille Nørd blev første gang sendt i år 2005 og blev sidenhen meget populært. Det nye naturprogram skulle overtage det gamle ”Naturpatruljen”. I Lille Nørd lærer man om dyr på mange forskellige måder. At lege med den nyerhvervede viden igennem programmet, er også brugt. Størstedelen af programmet foregår udenfor og der er faste sange til programmet.

Skal man sammenligne tv programmerne fra 1970’erne og til vores tid i dag, er forskellen at dengang man lavede man disse film, var det for at lære børnene hvordan man gjorde. Det var den primære læring i programmerne. I filmene som vi ser nu handler det bestemt også om hvordan man gør det, men det at være sammen med familien, det hyggelige, samt læren om sundheden er i højsædet. Dengang var det meget mere enkelt. F.eks. Ingrid og lillebror er det meget enkelt, hjemligt, stille og roligt. De har deres normale tøj på og scenen ligner et gennemsnits hjem i den tid. I vores film i dag, som f.eks. sjov med Hr. Skæg bliver man bombarderet med indtryk, tøjet skal være vildt og scenen skal også være ekstrem. Ser man på sangen ”skæg med tal” flyver der tal over det hele, og der er mange forskellige omgivelser.

Der bliver også produceret mange flere film nu, end før. Masseproduktion af tegnefilm er måske også med til at hæmme kvaliteten. Man kan nu se tegnefilm når man vil. Det er tilgængeligt overalt og der findes kanaler, hvor man kan se tegnefilm døgnet rundt. Disse kanaler handler om mange forskellige ting. De kan være lærerige, eller det blot handle om meget simple – måske endda mærkelige ting som f.eks. Teletubbies. Børn kan i dag se børne-tv når det passer dem. Det er tilgængeligt overalt og i dag er der kanaler hvorpå, der kører kun kører børne-tv. Før i tiden var tv meget mere kvalitets præget. Børnetimen var hvor man mødtes foran Tv’et og så fjernsyn inden aftensmad.

Vi snakkede også om at før, var tingene var meget mere stille og rolige. Hverdagen var slet ikke så stresset, som i dag. Vores prioriteter er meget mere anderledes, og det er måske også med til at påvirke vores børne-tv nu. Der skal ske noget for at fastholde barnet, fordi barnet er vant til det travle i hverdagen. Dette ses med kaos og mange indtryk, som nævnt før.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar