fredag den 20. april 2012

Diskussion om uformel og formel læring

Vi har diskuteret i gruppen, om at vi hvorvidt vi bruger formel eller uformel læring. Da vi har fundet ud af, at det er svært at sætte det i bås. Vi mener at der både er formel og uformel læring i vores projekt. Vi sætter drengene i en bevidst læringssituation ved at gøre klar og fortalt dem at vi skal lave noget mad, som de ikke har prøvet at lave før. Vi gør dem nysgerrige på det, ved at fortælle det er grønne frikadeller og solskinsmos. I et af vores blog indlæg skrevet, at vi bruger meget uformel læring, fordi børnene ikke ved, at det er en lærings situation. Men igennem vores diskussion til vejledningstimen snakkede vi om, om man kan tage formel læring uden uformel, i det vi jo ved at det er en lærings situation vi sætter drengene i. Kan man overhoved beslutte sig for en uformel læringsproces?

Vi vil her skrive lidt om hvad formel læring er og koble det sammen med vores projekt:

Formel læring er hvor man sætter børnene i et bevidst læringssituation, man ”forventer” at børnene skal lære noget af det, man fastsætter et centralt mål for hvad barnet skal have ud af situationen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar