mandag den 16. april 2012

Uformel læring og Leg og læring


I bogen digital dannelse af Lotte Nyboe har vi kigget under læring og uformel læring. Vi har valgt at beskæftige os med uformel læring, derudover inddrager vi også noget fra kapitlet ”leg og læring” fordi:

Uformellæring finder sted over alt. Uformel læring er at man gør noget af lyst og nysgerrighed, man lærer noget af det uden man vidste på forhånd, at man ville lære noget. Uformel læring er ikke målrettet læreprocesser.

Formålsparagraffer:

·         Fremme interessen for madlavning og viden om mad: fra den voksens side er det, at lære at få det hele til at fungere. Det at undgå den stressede hverdag og samtidig servere noget sundt mad, for familien sammen med børnene. Det er også vigtigt at den voksne skaber et rum, som er sjovt for børnene, så de får lyst til at være med, til at lave mad og derved lære at lave det.

·         Nysgerrighed og fantasi – fx ved at skabe en historie om en kartoffel, der ligner et dyr også lade fantasien få frit spil.

·         Samspil med børn og forældre – At klare denne opgave, nemlig at få lavet maden og gøre det sammen

·         Barnet opnår selvtillid og stolthed – det at de har været med til at lave maden.

·         Et socialt samlingssted – i køkkenet.






Leg og læring:



Børn lærer mere og mere igennem medier, computere, Ipad osv. Tv’et er blevet det centrale element i hjemmet. Børn bruger ofte medierne til at komme i leg fx: Pokemon her ser de programmet i tv’et og kan købe redskaberne til at lege legene i den virkelig verden, så her kan børnene anvende de digitale medier, som redskab til at lege.


Vi har til vores produkt også valgt det digitale medie, hvor at børn kan afspejle sig selv. De kan se filmen og derefter selv lave det og reflekterer om produktet (maden) er blevet ligesom det, de så i filmen, eller om de måske har lige så svært ved at skrælle kartofler, som drengen i filmen.

Vi skaber også et legerum, da det skal være sjovt og de skal være motiveret. Det er vigtigt at de har fantasien med og at den voksne støtter op om dette, det kan fx være at en kartoffel ligner et bestemt dyr også støtter op om barnets fantasi, så det kan gå hen at blive en leg, som nævnt tidligere.


(Jessen og Nielsen 2003)

1 kommentar:

  1. Super fin måde I inddrager teksterne fra undervisningen på.

    Caroline

    SvarSlet