torsdag den 19. april 2012

Det 4-5 årige barn



Legebarnsalderen kalder man det, når barnet er i alderen 3-6 år. Barnet bliver forstsat mere hjulpet og leger og kommunikerer med andre børn.

Det 4-årige barn:
Barnets verdensbillede er efterhånden mere realistisk. Det får en bedre selvbevidsthed og kan bedre acceptere at det ikke kan alt selv, og derfor har brug for de voksnes hjælp.
Barnet vil opdage sit eget køn og opdage at det enten er ligesom mor eller ligesom far, afhængigt at hvilket køn barnet er. Legen har stor betydning for det 4-årige barn, som både leger enelege, parrallellege ogrollelege. Det begynder at kunne forstå nutid og datid, dog er fantastisen stor og barnet kan have svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Det har magisk tænkning, det kæder ting sammen på mystisk vis.
Barnet er blevet mere kropsbevidst og kan nu fortælle om det fryser eller sveder eller hvor ondt det gør. Barnet søger sværhedsgrader og vil nu lære de svære farver at kende, som orange, brun, lyseblå, mørkegrøn, grå osv.
Barnet skal have konkrete svar. Hvis man spørger barnet hvad det har lavet i børnehaven, vil det som regel svare ”alt muligt”, da det ikke overskuer at svare på, hvad det har lavet hele dagen. Men spørger man barnet konkret, med et spørgsmål som: ”hvad var det sjoveste du lavede i børnehaven i dag?” får barnet lyst til at fortælle hvad det har lavet. Fortæller man om sin egen dag, kan det smitte af på barnet og kommer selv på bane med hvad det har oplevet i løbet af dagen.

Det 4-5årige barn:
Står på et ben
-         -  Går på tæer
-          - Hinker
-          - Klæder sig rigtigt på
-          - Klipper efter streg
-          - Griber en mindre bold ved at samle hænderne som en skål
-         -  Kaster mere retningsbestemt og afstandsbestemt
-         -  Tegner firkanter, huse og mennesker med arme og ben samt tegninger, som kan handle om barnets eget liv

Det 5-6årige barn:
Når barnet er omkring 5-6 års alderen er det god til at udtrykke og sproget bliver mere nuanceret. Det har et ordforråd på ca. 2000 ord. Barnet forstår nu begreberne nutid, datid og fremtid og kan tale om tiderne.

Tal om det, som foregår i nuet, hvad i oplever, hvad i ser, hvad i laver og skal lave i fremtiden. Det skal være en dialog, lyt til barnet og giv det tid til at svare.
Barnet finder samtaler om emner som familie, venner, kæledyr, hvor det bor mm. Barnet vil også være interreseret i at lære og tale om årstiderne, ugedage, naturen og vejret. Barnet kan lege med sproget og efterligne voksnes sprog med lange sætninger og ord.
Barnet kan udtrykke sig og forklare følelser som venskaber, uvenskab, drillerier, sorg, vrede, kærlighed mm.

I vores film forsøgte vi at nå børnene, hvor de var og fandt hurtigt ud af at de var ret bevidste om hvad vores mad ingredienser var. Vi forklarede vores to medhjælpere, hvad vi skulle lave af mad og vores to drengebørn var meget interesserede i at skulle hjælpe til.
Den ene af drengene startede hurtigt samtaleemner om hans familie og familiens nye hund. Han forklarede, hvordan far sagde til den hvis hunden havde været uartig. Han efterlignede faderen ved at tage pegefingeren op, da han forklarede hvad faren sagde til hunden i givne situation.
Drengene var meget bevidste om, hvad der foregik i køkkenet og efterlignede en del af vores medværts ord.
Vores formål med dette projekt var at få børnene involveret i den travle hverdag angående madlavningen. Fra 4 års alderen vil barnet være interesseret i at bringe den lærte viden videre. Da fantasien i barnets 4-5 års alder er stor har vi forsøgt os med at bringe fantasien ind i madlavningen.
I stedet for en helt normal brun frikadelle, som vil opfattes kedelig, lavede vi sunde grønne frikadeller og den gule kartoffelmos blev til solskinsmos og havde en fin lyserød farve. På den måde fik vi lidt fantasi ind i madlavningen på den sunde og lærerige måde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar