Legebarnsalderen
kalder man det, når barnet er i alderen 3-6 år. Barnet bliver forstsat mere
hjulpet og leger og kommunikerer med andre børn.
Det 4-årige
barn:
Barnets
verdensbillede er efterhånden mere realistisk. Det får en bedre selvbevidsthed
og kan bedre acceptere at det ikke kan alt selv, og derfor har brug for de
voksnes hjælp.
Barnet vil opdage sit eget køn og opdage at det enten er ligesom mor eller ligesom far, afhængigt at hvilket køn barnet er. Legen har stor betydning for det 4-årige barn, som både leger enelege, parrallellege ogrollelege. Det begynder at kunne forstå nutid og datid, dog er fantastisen stor og barnet kan have svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Det har magisk tænkning, det kæder ting sammen på mystisk vis.
Barnet er blevet mere kropsbevidst og kan nu fortælle om det fryser eller sveder eller hvor ondt det gør. Barnet søger sværhedsgrader og vil nu lære de svære farver at kende, som orange, brun, lyseblå, mørkegrøn, grå osv.
Barnet skal have konkrete svar. Hvis man spørger barnet hvad det har lavet i børnehaven, vil det som regel svare ”alt muligt”, da det ikke overskuer at svare på, hvad det har lavet hele dagen. Men spørger man barnet konkret, med et spørgsmål som: ”hvad var det sjoveste du lavede i børnehaven i dag?” får barnet lyst til at fortælle hvad det har lavet. Fortæller man om sin egen dag, kan det smitte af på barnet og kommer selv på bane med hvad det har oplevet i løbet af dagen.
Barnet vil opdage sit eget køn og opdage at det enten er ligesom mor eller ligesom far, afhængigt at hvilket køn barnet er. Legen har stor betydning for det 4-årige barn, som både leger enelege, parrallellege ogrollelege. Det begynder at kunne forstå nutid og datid, dog er fantastisen stor og barnet kan have svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Det har magisk tænkning, det kæder ting sammen på mystisk vis.
Barnet er blevet mere kropsbevidst og kan nu fortælle om det fryser eller sveder eller hvor ondt det gør. Barnet søger sværhedsgrader og vil nu lære de svære farver at kende, som orange, brun, lyseblå, mørkegrøn, grå osv.
Barnet skal have konkrete svar. Hvis man spørger barnet hvad det har lavet i børnehaven, vil det som regel svare ”alt muligt”, da det ikke overskuer at svare på, hvad det har lavet hele dagen. Men spørger man barnet konkret, med et spørgsmål som: ”hvad var det sjoveste du lavede i børnehaven i dag?” får barnet lyst til at fortælle hvad det har lavet. Fortæller man om sin egen dag, kan det smitte af på barnet og kommer selv på bane med hvad det har oplevet i løbet af dagen.
Det 4-5årige
barn:
- Står
på et ben
- - Går
på tæer
- - Hinker
- - Klæder
sig rigtigt på
- - Klipper
efter streg
- - Griber
en mindre bold ved at samle hænderne som en skål
- - Kaster
mere retningsbestemt og afstandsbestemt
- - Tegner
firkanter, huse og mennesker med arme og ben samt tegninger, som kan handle om
barnets eget liv
Det 5-6årige
barn:
Når barnet
er omkring 5-6 års alderen er det god til at udtrykke og sproget bliver mere
nuanceret. Det har et ordforråd på ca. 2000 ord. Barnet forstår nu begreberne nutid,
datid og fremtid og kan tale om tiderne.
Tal om det,
som foregår i nuet, hvad i oplever, hvad i ser, hvad i laver og skal lave i
fremtiden. Det skal være en dialog, lyt til barnet og giv det tid til at svare.
Barnet finder samtaler om emner som familie, venner, kæledyr, hvor det bor mm. Barnet vil også være interreseret i at lære og tale om årstiderne, ugedage, naturen og vejret. Barnet kan lege med sproget og efterligne voksnes sprog med lange sætninger og ord.
Barnet kan udtrykke sig og forklare følelser som venskaber, uvenskab, drillerier, sorg, vrede, kærlighed mm.
Barnet finder samtaler om emner som familie, venner, kæledyr, hvor det bor mm. Barnet vil også være interreseret i at lære og tale om årstiderne, ugedage, naturen og vejret. Barnet kan lege med sproget og efterligne voksnes sprog med lange sætninger og ord.
Barnet kan udtrykke sig og forklare følelser som venskaber, uvenskab, drillerier, sorg, vrede, kærlighed mm.
I vores film
forsøgte vi at nå børnene, hvor de var og fandt hurtigt ud af at de var ret
bevidste om hvad vores mad ingredienser var. Vi forklarede vores to
medhjælpere, hvad vi skulle lave af mad og vores to drengebørn var meget
interesserede i at skulle hjælpe til.
Den ene af drengene startede hurtigt samtaleemner om hans familie og familiens nye hund. Han forklarede, hvordan far sagde til den hvis hunden havde været uartig. Han efterlignede faderen ved at tage pegefingeren op, da han forklarede hvad faren sagde til hunden i givne situation.
Drengene var meget bevidste om, hvad der foregik i køkkenet og efterlignede en del af vores medværts ord.
Vores formål med dette projekt var at få børnene involveret i den travle hverdag angående madlavningen. Fra 4 års alderen vil barnet være interesseret i at bringe den lærte viden videre. Da fantasien i barnets 4-5 års alder er stor har vi forsøgt os med at bringe fantasien ind i madlavningen.
I stedet for en helt normal brun frikadelle, som vil opfattes kedelig, lavede vi sunde grønne frikadeller og den gule kartoffelmos blev til solskinsmos og havde en fin lyserød farve. På den måde fik vi lidt fantasi ind i madlavningen på den sunde og lærerige måde.
Den ene af drengene startede hurtigt samtaleemner om hans familie og familiens nye hund. Han forklarede, hvordan far sagde til den hvis hunden havde været uartig. Han efterlignede faderen ved at tage pegefingeren op, da han forklarede hvad faren sagde til hunden i givne situation.
Drengene var meget bevidste om, hvad der foregik i køkkenet og efterlignede en del af vores medværts ord.
Vores formål med dette projekt var at få børnene involveret i den travle hverdag angående madlavningen. Fra 4 års alderen vil barnet være interesseret i at bringe den lærte viden videre. Da fantasien i barnets 4-5 års alder er stor har vi forsøgt os med at bringe fantasien ind i madlavningen.
I stedet for en helt normal brun frikadelle, som vil opfattes kedelig, lavede vi sunde grønne frikadeller og den gule kartoffelmos blev til solskinsmos og havde en fin lyserød farve. På den måde fik vi lidt fantasi ind i madlavningen på den sunde og lærerige måde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar