fredag den 13. april 2012

Knud Illeris

Knud Illeris trekant


Vi vil lave sund mad. Hvorfor? Hvad gør vi så når vi gør det? Hvordan føler vi at vi griber ind i børnenes læreprocesser når vi laver mad med dem, vores mål er det skal være uformel læring


Det er bevist at sund mad giver mere energi samt overskud i hverdagen. Hvis børn i en tidlig alder allerede er bekendt med den sunde livsstil, får de mere energi og overskud til at klare dagen. Og derved kan de slippe for overvægt og mobberi. 
Det skal være sjovt for barnet at lave mad, det skal være lysten der skal drive barnet og ikke en form for tvang (emotionelle). Derfor har vi valgt at lave grønne frikadeller og solskinsmos. Vores mål ved dette er at barnet kan være med i madlavnings processen og føler det sjovt at maden er lidt anderledes end normale frikadeller og kartoffelmos. Samtidig må det ikke være for nemt for barnet, barnet skal udfordres og lære noget af hele processen.

ifølge vores pædagogiske produktion, er vores definition af anatomi, ansvar og myndighed som følgende:
Barnet oplever selvtillid, stolthed og har en følelse af medbestemmelse i rummet.
Når vi vil lave mad griber vi ind i to processer, nemlig formel og uformel læring.
Vi vil lave sund mad, fordi sundhed har stor relevans for danskerne. Sundhed er ikke kun begrebet mad, men også krop og motion. Men vi har valgt at fokusere på maden.
Vi griber ind i børnenes læreprocesser ved hjælp af det kognitive, det må ikke være for svært. Selve processen må ikke være for kompliceret da barnet skal kunne følge med og være med.


Ifølge Madsen og Mortensen handler dannelse om, at vi vil gøre os selv til et samfundsmæssigt 
individ med ansvar, myndighed og anatomi.


Børnenes sunde Tv-Køkken

Anatomi: Der er ikke meget selvbestemmelse fra barnets side, men barnet kan være med til at bestemme hvad vi skal have at spise, om guleroden skal rives groft eller fint osv.
Ansvar: Der er meget ansvar i det, da barnet er med i selve arbejdet med at lave maden.
Myndighed: Når barnet har lært at lave maden kan det være medbestemmende og være med til at lave maden. Barnet vil føle barnet sig enorm myndigt. De træder i karakter, og tør at tage ansvar. Når barnet har lært at lave solskinsmos, så kan det tage ansvaret næste gang det skal laves og give barnets viden og erfaring videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar